torsdag 27 september 2007

Lite av varje

Har nu varit på mitt nya jobb i 6 veckor och det mesta börjar väl sätta sig tycker jag. Man börjar få koll på vilka som lökar mest, när och var dom tar sina kaffe/rök pauser osv osv. Så man börjar få lite rutin på när man ska ta sina rundor runt fabriken och förklara för folk att det INTE är OK att röka i 10 min var 30:e minut. Ni skulle bli förvånade om ni visste hur jävla tröga en del människor är... Men jag trivs, det händer ganska mycket runt företaget. Nytt folk på G in, delvis ny ledning, lite nyinvesteringar på gång, en del maskinflytt och övriga layoutförändringar. Det är roligt när det är lite action!

The Bunk tycker att undertecknad är en överårig ungdom, det tar vi som en komplimang...

Har investerat i ny dator, min gamla blev hämtad med en jävla fart igår. Det var en personalköpsdator via gamla jobbet. Hann knappt köra backup på det som fanns på den. Men budkillen fick helt enkelt vänta till jag var färdig...Men han verkade inte ha speciellt bråttom... Så numera sitter jag och skriver på en mycket trevlig HP laptop. Det som behövs är en omedelbar uppgradering av internminne, Vista rycker åt sig rätt mycket...

Tittar på Heroes på fyran. En serie som enligt mig blir bättre och bättre, lite småseg i början men det börjar ta lite fart nu...

FGoIF är kanske inte helt körda från kval till sexan ändå. Verkar som om dom "bara" tappar 1 poäng istället för 5. Klart besked kommer förmodligen under nästa vecka. Dock är inte tränarfrågan för nästa säsong löst ännu. Styrelsen jobbar väl på det hoppas jag...

Jag har nog sagt det förr men jag säger det igen, John Butler Trio...



En bra cover...



Lite Barca, dom spelade ju som bekant strålande fotboll igår. Zaragoza fick bittert erfara vad ett spelsuget Barcelona kan åstadkomma. Tydligen ska Etoo´s rehab gå bättre än förväntat. Etoo själv räknar med att vara tillbaka i början på november. Strålande nyheter! Dinho är igång och tränar igen, enligt svenskafans är målet att han ska vara med i CL-matchen mot Stuttgart nästa vecka. Snälla, snälla, snälla, låt det inte vara sant att Dinho är på väg till Chelsea. Det KAN inte vara ett bra byte. Dinhos spelstil känns inte som Premier League...Men man ska väl aldrig säga aldrig, kan C.Ronaldo lyckas så... För övrigt skall Barca fortsätta sitt samarbete med Unicef. Kanon, tycker undertecknad!

The Bunk nämner ett gäng artister som släppt nytt nyligen. Tycker att han förbisåg en viktig, Mark Knopfler släppte nyligen albumet Kill to get Crimson.

NIBE, som är ett stort företag här i trakterna, la ett varsel häromdagen. Hundra pers som får börja söka nya jobb. Jobbigt...

Annars är det rätt kul att jobba i tillverkande industri. Det slår aldrig fel, var man än hamnar. Det är alltid "Vi" mot "dom". Från min synvinkel är "Vi" produktion och "dom" är kontoret. Gubbarna och gummorna i produktion tycker alltid att det är kontorets fel när något händer. Och givetvis är världen fruktansvärt orättvis när kontorsfolk får åka på kundbesök eller liknande. Det är alltid lika roande att höra på detta, folk förstår inte att var och en har sin roll på ett företag och alla behövs för att det ska fungera. Vi behöver självklart säljare, marknadsförare, IT-folk osv för att kunna hävda oss på marknaden. Precis som vi behöver pressoperatörer, svetsare och svarvare för att kunna producera det som säljs. Å andra sidan är tjänstemännen inte bättre. Blir något fel på en producerad detalj är det ALLTID produktion som ställt till det. Dom ser aldrig sin egen del i misslyckandet. Vi ska ut och skälla på operatörer för att dom missat en skruv, mutter eller något annat väsentligt. Men om man sätter på 5000 svetsskruvar om dagen så är det OUNDVIKLIGT att det missas för eller senare. Och det är VÅRT ansvar att se till att produktion har de rätta förutsättningarna för att kunna producera enligt kundens önskemål.

Min ståndpunkt är denna. ALLT kretsar runt produktionen. Alla funktioner som finns, typ kvalité, produktionsteknik, inköp, marknad, arb.ledning osv osv, finns där för att STÖTTA produktion. Det är resurser som produktion kan använda för att göra sin del mer effektiv, mer kvalitetssäker och därmed skapa ett mervärde för kunden. Så, nu fick jag det också sagt...

Jag avslutar dagen med att berätta att jag ska läsa tredje delen av Conn Igguldens böcker om Ceasar...Hmmm, det skiter ni kanske i men oväsentlig information är också information.

Good night Sweden, wherever you are...

Etiketter: , , ,

1 kommentarer:

Klockan 2007-09-27 23:19 , Blogger Red... sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida