söndag 30 september 2007

Allmäna reflektioner

Sitter hos morsan och passar barnen. Morsan och hennes gubbe har varit i Danmark. Fan vet var men dom hade enligt uppgift haft det bra i alla fall...

Läste att The Boss hade gjort en spelning på Manhattan imorse. Rapporterna skvallrar om kaos på gatorna och bilköerna växte sig långa. Bådar gott inför konserten i Globen som ju undertecknad ska på...

Sitter och lyssnar på Peter Lemarcs senaste skiva, Kärlek i tystnades tid. Hyfsad skiva, nu är jag ju inte den största supportern av Peter Lemarc. Men helt klart lyssningsvärd. Är det ett ord egentligen....?

Det här med munkarna i Burma har nästan blivit lite fånigt. Inte prylen i sig givetvis men det som händer runt omkring häruppe i norr. Aftonbladet går ut och tycker att man ska ändra bakgrundsfärg på skrivbordet på sin dator. Va fan skulle det tjäna till??! Eller att man ska glida runt i röd skjorta på stan. Hur i hela himmlen skulle det hjälpa de stackarna i Burma? Det enda man uppnår med det är ju att visa sin omgivning att "jag bryr mig minsann, kolla bara på min röda skjorta".

TV-bråket om La liga fortsätter. Ikväll skulle Getafe-Real Rövhål visas kl 19 och Recreativo-Valencia kl 21. Det blev ingenting av det. Och det som irriterar en mest är att det enda TV4 säger är att "detta är inte vårt fel, vi ber om ursäkt men vi har ingen skuld i det." Vem fan bär ansvaret då?!? Ge mig någon att vara förbannad på! Hur svårt kan det vara att lösa detta INNAN säsongen drar igång. Det är ju inte så att det är slump att ligan drar igång, informationen finns tillgänglig för oss vanliga dödliga. Vilket i min, mycket okomplicerade värld, innebär att även de som ansvarar för TV-rättigheterna vet det. Varför är det då inte löst? Är det klubbarna som vill ha mer pengar? Är det dom som har köpt rättigheterna som vill ha mer pengar? Vem är det som bär ansvaret??!!

Eddie Vedders senaste skiva, Into the wild, är rätt bra. Jag har inte lyssnat speciellt mycket på honom sen Pearl Jam var heta. Och det är ju ett tag sen...

Milan fick bara 1-1 hemma mot Catania. I like it...

Real Rövhål vann tyvärr med 1-0 borta mot Getafe. Och därmed lämnar vi det ämnet...

Har funderat på en sak. Och bär i minnet när ni läser detta att jag röstad blått.
Grabbarna och töserna i Alliansen har ju gått ut med att det ska skattesänkas. Inkomsskatten och fastighetsskatten skall sänkas, det tycker förmodligen de flesta är bra. Visserligen gnälls det om att det bara gynnar de som har gott om pengar. Skitsnack säger jag. Det gynnar alla. Bra så.

För att återgå till själva skattesänkningarna så är det ju så att de pengar man inte får in på inkomstskatten och fastighetsskatten måste man få in någon annanstans. Då har man, bl a, valt att höja bensinskatten och tobaksskatten. Då kan man ju fråga sig om det är rätt att bilisterna, som redan är otroligt hårt beskattade, verkligen ska behöva bidra även i detta? Att tobaksskatten höjs kan man väl på något vis ändå motivera. Vi som nyttjar tobak har ju valet att sluta. Även om jag tycker att det är sjukt att en dosa snus ska behöva kosta 30-45 spänn... Men det är ju långt ifrån alla som har möjlighet att välja bort bilen. Själv jobbar jag ca 2 mil hemifrån och jag har ett ganska oregelbundet jobb. Det innebär att om jag ska ta bussen till jobbet så måste jag passa tider på ett helt annat vis än idag. Och som arbetsledare, kan jag meddela, kan man inte komma och gå som man vill.

Detta med höjd bensinskatt händer samtidigt som man vill att arbetslösa ska vidga sitt område där man söker jobb. Tror att det idag finns någon praxis på att jobb inom 10 mil hemifrån är "sökbara". Nu vill man ändra detta till hela landet. Undrar hur man får ihop den ekvationen? Det är ju knappast läge att åka tåg eller buss till alla ställen som erbjuder jobb. Det blir lite som att ha kakan och äta den. Samtidigt som man vill att folk ska köra färre mil med bilen vill man att folk ska söka jobb längre hemifrån. Visst man kan flytta, men det är ju faktiskt inte alla som är i det läget i sina liv. Det är inte så jävla bara att rycka upp barn och fru från tryggheten och bara dra för att man fått jobb...

Med detta sagt så vill jag ändå påtala att jag tycker att det är helt rätt att satsa så hårt på jobben som dom gör. Det ska inte vara okej att glida rundor på A-kassa år efter år. Det ska löna sig att jobba. Och ja, det är helt okej att vissa reformer bara gynnar de som tjänar pengar.

Lite om jobbet, det finns några riktiga original på mitt nya kneg. Precis som på de flesta fabriker är det ganska ont om kvinnlig fägring hos oss. Finns lite kvinnor på kontoret men dom är inte mycket att hänga i julgranen. Lik förbannat har en av arbetarna, vi kan kalla honom Tofsen, fattat tycke för den ena. Tilläggas bör att denna kvinna är gift och har barn. Tofsen skiter i det och utövar en tämligen intensiv telefonterror under några veckor. Anledningen till att Tofsen trodde att hans känslor var besvarade var att kvinnan en gång log åt honom...Riktigt hur detta fick sitt slut vet jag inte eftersom jag inte hade börjat vid detta tillfälle. I alla fall så har det börjat en ung, rätt söt, tjej i produktion. Tofsen springer runt på små moln. Vi har varnat den unga tejejen för att besvara hans leenden och hon har fullt upp med det. Så fort Tofsen närmar sig får hon liksom gömma huvudet, lika mycket för att inte le mot honom som för att hålla sig för skratt. Tofsen ser nämligen rätt rolig ut...

En annan skön snubbe är Stollen. Han är nog den mest oroliga person jag känner. Så fort det är minsta lilla tveksamhet om något så står han på kontoret. Trots att jag är ny och inte har koll på alla produkter nöjer han sig med att jag okejar det. Jag är ju chef...Sen har ett så jävla gott snack, är man inte härifrån är det fan omöjligt att fatta vad han säger. Det är knappt jag hänger med ibland, det är liksom hundra gånger grötigare än vanlig skånska, det går snabbt som fan och i 99 fall av 100 handlar det om sex. Häromdagen hade vi besök av en firma som ska hjälpa oss med lite installationer. Dom råkade representeras av en rätt ung, blond tjej. Nu vill jag gärna tillägga att hon inte var sååå jävla snygg. Men när vi går igenom verkstaden hör man Stollen på håll: Auuu, fy faen, nu staur kugarna pau bägge basarna(basarna i detta fall är jag och min kollega)...! Tror ni att det var lite pinsamt eller...Tjejen ifråga garvade rätt gott kan jag meddela. Hämnd på Stollen förbereds "As we speak".

Nähä vänner, jag ska vara lite jobbig mot min lillasyrra nu så det får vara bra för denna gång.

För övrigt anser jag att TV4 Sport ska vara tillgänglig i Boxers utbud...

I´ll be back...(På gott och ont...)

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida