tisdag 26 maj 2009

Ska chefen överhuvudtaget ha lön...??

Anders Örtenblad skriver att vi ska sänka chefernas löner för att vi vill ha chefer som "inte tar jobbet för pengarna". Med all respekt, Anders. Hur i hela världen tänker du?!? Varför skulle någon sätta sig i en sits där man har ansvar (både personal och verksamhet) för X antal medarbetare och inte bli kompenserad för det? Ta mig själv som exempel, jobbar som arbetsledare mm på ett mindre verkstadsföretag. Varför skulle jag, utan skälig ersättning, sätta mig mitt emellan "gubbarna" och "cheferna"? Som arbetsledare sitter du fan i kläm vilket håll du än vänder dig åt. Hade "gubben" i pressen haft samma lön som jag, varför i hela himmelen skulle jag inte välja att sätta mig där? Ipoden på högsta volym, det enda jag behöver bry mig om är att bitarna trillar ner i pallen och jag tar inget som helst ansvar för de andra pressarna, våra kunder eller leverantörer?

Hela artikeln är så urbota korkad och populistiskt skriven att man undrar om han kandiderar till någon tung post inom fackföreningsrörelsen eller något annat som han behöver röster till. Det är ju inte ens sant,det han skriver. Jag undrar vad Herr Örtenblad själv tjänar på att skriva ner alla dessa chefer? Ser att han är Fil.dr. i företagsekonomi och universitetslärare i ledarskap. Undrar vad en sån tjänar nuförtiden? Med Örtenblads eget resonemang att avdramatisera chefsrollen så ligger väl hans egen lön i nivå med hans studenters? Eller det gäller bara cheferna i det privata näringslivet? Eller vilka chefer gäller det egentligen? Tycker Örtenblad att Wanja Lundby-Vedin har en rimlig lön? För inte är väl hon värd mer än de ombudsmän vi har ute i landet? Eller Janne Rudén? Eller Stefan Löfven? Samtliga dessa tre ligger väl runt miljonen i årslön? Nu menar kanske Örtenblad att även dessa chefer skall gå ner på "svenssonlön", vad vet jag. Det verkar ju inte finnas några gränser för hans idioti.

Jag tycker att det är fantastiskt hur man kan vara så kallad sakkunnig och skriva så brutalt mycket dynga?! Antingen har denne Örtenblad aldrig varit ute på en arbetsplats i hela sitt liv eller så är han bara korkad. Jag för min del hoppas ju på det förstnämnda även om det också vore mycket tragiskt...

Det man däremot kan tycka är ju att även chefslöner skall sättas med rim och reson. Det ÄR inte rimligt att en hög chef tjänar 40 ggr mer än en "vanlig" arbetare. Däremot är det jävligt rimligt att han faktiskt tjänar mer...

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida