torsdag 11 oktober 2007

Jag blir lite trött...

...av att läsa den där jävla listan från FIFA. Den är inte korrekt i många avseenden....Alldeles för många som finns där baserat på fetgamla meriter. Så, det sista jag kommer att skriva om den listan!

Jobb. Jobb är roligt. Jobb är bra och skapar möjlighet för andra människor att studera, bli gamla och få hjälp av det sociala skyddsnätet. Bara så att ni vet...

En annan sak jag blir trött på är det eviga tjatet om lön. Detta ämne får man debattera sin beskärda del när man är arb.ledare. Folk fattar fan inte hur bra dom har det egentligen. Massor med semesterdagar, arb.tidsförkortning, kollektivavtal osv osv. Och för att jobba på golvet i fabrik behöver man inte ha något direkt utbildning. Fan alltså, många människor som sitter vid en sketen excenterpress tjänar betydligt mycket mer än de som läst i ett gäng år och jobbar inom vården eller barnomsorgen.

Facket. Jag är inte med där längre. Av, enligt mig, mycket goda skäl. Facket har spårat ur. Facket har inte hängt med i tiden. Mycket synd som jag ser det. För facket har en väldigt viktig roll på arbetsmarknaden. Men det funkar inte när man vet hur vissa i fackrörelsen beter sig. Många av dom jag har haft att göra med är gamar. Det gnälls på företagsledarnas resor, konferenser och dyl. Men inte fan är facket bättre än någon annan. På min tidigare arb.plats var fackets julfester INTE billiga. På min tidigare arb.plats var klubbordföranden och huvudskyddsombudet dom två bäst betalda kollektivarna. Med råge. Och dom gjorde inte något alls i produktion. Dom var alltså bra betalda för att jobba med fackliga prylar på heltid. Två man??! Sinnessjukt. När företaget la ett varsel och 60 man förlorade sina jobb så ägnade facket mest tid åt att förhandla för vice ordföranden. För han blev omplacerad till produktion. Tidigare var han på serviceavdelningen. Medan 60 man förlorar sin inkomst så sitter dom mupparna och tycker att det är skit att en man blir omplacerad till ett "sämre" jobb. Va fan är det för dåligt med att jobba med dom man ska representera?!? Solidaritet? My ass, dom är solidariska mot sig själva. Precis som alla andra. Så deras snack om att "alla ska med" är tomma ord, om det inte är så att dom själva också ska med...

Usch va gnällig jag blev. Och då ska ni veta att Bob Dylans Blowin´in the wind ljuder i mina lurar. Och då är man sällan gnällig....

På jobbet är det lugnt. Stollen och Tofsen har varit oväntat lugna och därmed finns inga roliga anekdoter att berätta. Ska kanske trimma dom lite under morgondagen så kanske det kommer lite godbitar till helgen...


Hmmmm, var mycket negativt idag. Det är inte bra, det får vi ändra på med lite Seinfeld!

Over and out!



Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida