onsdag 18 februari 2009

Sälj Aset, Annars Byt

Svenska aeroplan aktiebolaget. Företaget som grundades 1937 och tillverkade flygplan i samarbete med NOHAB. Företaget som 10 år senare producerade den första SAAB-bilen. SAAB.

Detta anrika företag som befinner sig i något slags vakuum, GM vill bli av med dom för att bevisa för USA att de eventuella krispengar som kommer GM tillgodo stannar på hemmaplan. Svenska staten, med Maud Olofsson i spetsen, vill absolut inte gå in som ägare och liknar hela affären vid att "spela monopol med skattebetalarnas pengar".

Allt från krönikörer till fackgubbar till SAAB-anställda för fram krav om att staten måste rädda jobben. Staten måste rädda jobben...

Tycker vi verkligen att lösningen, med att staten dvs skattebetalarna går in som ägare i ett icke lönsamt företag, är bra? Läste att Lars Ohly tycker att regeringen tänker kortsiktigt. Jag vet inte jag, jag tycker snarare att man tänker långsiktigt. Var ska vi annars dra gränsen? Volvo PV hamnar kanske i samma läge, ska staten gå in och äga Volvo också? Om Ericsson börjar gå kräftgång och pengarna sinar, ska staten gå in som ägare där? Om man nu inte anser det, hur motiverar man det? Är det bara bilbranschen som är värd att rädda?

Jag tror att regeringen, på sikt, förlorar mer än den tjänar på att gå in och rädda företag som inte kan generera en vinst på sina produkter.

Däremot tycker jag att man kan gå in och garantera lån hos ECB förutsatt att man kan kontrollera att de 5 miljarder GM vill ha stannar i SAAB. Dessutom förutsätter ett sådant agerande att SAAB kan visa upp en plan för hur man tänker göra för att bli vinstdrivande.

Att ge efter för GM:s utpressningsförsök kan och får inte vara ett alternativ.

Etiketter:

1 kommentarer:

Klockan 2009-02-18 21:07 , Anonymous Anonym sa...

helt jäkla rätt.... / M

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida